Design

Merk Identity Mix.‘Design’ is het Engelse woord voor ‘ontwerp’, in praktijk bedoelen mensen er echter vooral de vormgeving of styling van producten mee. Vormgeving en styling gaan over het uiterlijk, design gaat over het geheel, dus  ook over het innerlijk, de techniek die er in het product zit, waar het product cultureel voor staat etc.

Professionals die zich met het design bezighouden zijn de: designer, ontwerper, vormgever, stylist. Design is een activiteit die hoort bij de rechter hersenhelft.

In de Identity Mix wordt ‘design’ opgevat als ‘een geheel van ontworpen zaken‘. Het gaat dan om de volgende gebieden van design:

  • 2D: twee-dimensionaal; grafisch ontwerp. Het gaat hierbij om de huisstijl, het logo, de huisstijlkleuren, etc. Als je een merk ontwikkelt dan is dit het minste dat je moet ontwikkelen. Enerzijds moet de huisstijl zich onderscheiden van anderen in de branche, anderzijds moet het een uiting zijn van de kern van het merk.
  • 3D: drie-dimensionaal; productontwerp, architectonisch ontwerp, interieurontwerp.
  • 4D: vier-dimensionaal; de vierde dimensie is tijd, het gaat er hierbij om dat de ontvanger zoveel mogelijk tijd besteedt aan een uiting, of een merk. Hierdoor moet een ervaring ontstaan die bijdraagt aan positieve associaties, waardoor de perceptie van het merk zo uitgebreid en positief mogelijk wordt. De ontvanger moet het merk op deze manier gaan associëren met waarden en emoties die hij positief vindt én die passen bij het merk.

Onderzoek naar Design

Het Design in de Identity Mix onderzoek je door analyses te maken van het 2D-, 3D- en 4D-design (hier boven is uitgelegd wat dit is) waarmee het merk zich uit. In principe zou je al het design van het merk moeten analyseren, maar in praktijk heb je daar geen tijd voor. Daarom moet je een slimme steekproef nemen. Kies bijvoorbeeld alleen dat design waarmee het merk in contact probeert te komen met de doelgroep die je onderzoekt.

Gebruik voor het onderzoek naar 2D-design bijvoorbeeld semiotische analyse.

Toepassen op Het Merk ‘jij’

In principe kun je 2D, 3D en 4D design ook toepassen op jezelf, maar het zal vooral gaan om de kledingstijl waarvoor je kiest. Onbewust duwen mensen andere mensen in een hokje en dat gebeurt in de eerste seconden dat ze iemand zien. Als je eenmaal in een hokje zit, dan kom je daar moeilijk uit. De eerste indruk/ klap is dus een daalder waard!

Er zijn diverse bedrijven die zich bezighouden met het bijsturen van een image door het bijsturen van de kleding van mensen. Bijvoorbeeld:

Analyseren van beelden doe je met de Semiotische Analyse.

Zie ook:

Advertenties

3 comments

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s